مرکز هنرهای نمایشی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر در سال جدید در صدد برگزاری مجموعه نشستهایی تحت عنوان «تئاتر کاربردی در ایران؛ امکانات و چالشهای عملی» برآمد. دهمین نشست تخصصی هنرهای نمایشی کاربردی در تاریخ ۳ خرداد ماه سال ۱۴۰۲ در محل جهاد دانشگاهی واحد هنر با حضور آقای علی ظفرقهرمانینژاد به عنوان سخنران و همچنین تعدادی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ کارگردانی تئاتر و سایر فعالان و علاقهمندان حوزه هنرهای نمایشی کاربردی برگزار شد.
تحقیق حاضر بر دو گونۀ رشد دلالت دارد که برای موفقیت کودکانی با ناتوانیهای یادگیری اهمیت دارد. یکی تمرکز بر مهارتهای زبانشناختی، صورتهایی که کودکان را در وضعیت نیازهای خاصی قرار میدهند. دیگری توافق در پژوهش بر سر این نکته که کودکان معلول ذهنی نوعا فاقد مهارتهای اجتماعی لازم برای ارتباط چشم در چشم و شاگرد معلمی هستند، ارتباطاتی که معمولا بر موفقت در مدرسه تاثیر دارند. در حالیکه استفاده از نمایش برای ارتقا رشد زبانشناختی و اجتماعی در تعلیم و تربیت استثنایی تاریخچهای از طرفداری عالمانه دارد، هیچکس تاکنون با آزمایشی ملموس این اندیشه را نیازموده است. این پژوهش با کمک هفتاد معلم پرورشی متخصص و شاغل انجام شده که به تعریف مهمترین و دشوارترین مهارتهای اجتماعی کودکان معلول ذهنی کمک کردهاند.
نشست تخصصی «نقش هنرهای نمایشی در پرورش خلاقیت کودکان» در مورخۀ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، با همکاری مدیریت پایش و ارزیابی سیاستهای آموزش هنر فرهنگستان هنر و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، بهصورت حضوری و مجازی، در سالن گلستان هنرِ فرهنگستان هنر با حضور اساتید حوزۀ نمایش خلاق؛ استاد داوود کیانیان، منوچهر اکبرلو و حسین فداییحسین برگزار شد. همچنین در این نشست چهرههایی چون مجید قناد؛ هنرمند و کارگردان باسابقۀ تئاتر و تلویزیون و بهزاد رشیدی؛ رئیس جهاد دانشگاهی هنر نیز حضور داشتند.
تئاتر ابداعی - که اغلب به آن خلق جمعی میگویند - روشی از تئاتر است که در آن نمایشنامه یا (اگر یک اثر عمدتاً فیزیکی باشد) از کار مشترک و اغلب بداهه یک گروه نمایشی سرچشمه می گیرد. این گروه معمولاً از بازیگران تشکیل میشود، اما دستههای دیگری از دستاندرکاران تئاتر نیز ممکن است در این فرآیند همکاری مولد نقش محوری داشته باشند، مانند هنرمندان تجسمی، آهنگسازان، و طراحان رقص. در واقع، در بسیاری از موارد، مشارکت هنرمندان همکار ممکن است فراتر از تخصص حرفهای باشد. این روند شبیه به کمدیا دل آرته و تئاتر خیابانی است. همچنین برخی از اصول مشترک با تئاتر بداهه را دارد.
این جلسه با حضور جناب آقای دکتر رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی کاربردی ،آقایان علیرضا محمدی هنری کارشناس هنری ستاد سازمان زندان¬ها، فواد ابراهیمیان فعال هنری در امور تربیتی فرهنگی سازمان زندان ها و آقای علی محمدی کارشناس دفتر مرکز هنرهای نمایشی کاربردی در روز چهارشنبه مورخ ۴ اسفند ۱۴۰۰ در مرکز هنرهای نمایشی کابردی جهاد دانشگاهی هنر برگزار گردید.
تحقیق حاضر بر دو گونۀ رشد دلالت دارد که برای موفقیت کودکانی با ناتوانیهای یادگیری اهمیت دارد. یکی تمرکز بر مهارتهای زبانشناختی، صورتهایی که کودکان را در وضعیت نیازهای خاصی قرار میدهند. دیگری توافق در پژوهش بر سر این نکته که کودکان معلول ذهنی نوعا فاقد مهارتهای اجتماعی لازم برای ارتباط چشم در چشم و شاگرد معلمی هستند، ارتباطاتی که معمولا بر موفقت در مدرسه تاثیر دارند. در حالیکه استفاده از نمایش برای ارتقا رشد زبانشناختی و اجتماعی در تعلیم و تربیت استثنایی تاریخچهای از طرفداری عالمانه دارد، هیچکس تاکنون با آزمایشی ملموس این اندیشه را نیازموده است. این پژوهش با کمک هفتاد معلم پرورشی متخصص و شاغل انجام شده که به تعریف مهمترین و دشوارترین مهارتهای اجتماعی کودکان معلول ذهنی کمک کردهاند.
اولین جلسه گروه تئاتر شورایی مرکز هنرهای نمایشی کاربردی در تاریخ ۲ اسفند ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ الی ۱۳ در اتاق جلسات معاونت فرهنگی دانشگاه هنر به سرپرستی جمال میر جعفری مدیر گروه تئاتر شورایی مرکز هنرهای نمایشی برگزار گردید.
به همت دفتر هنرهای نمایش کاربردی و با حضور دکتر احمد به پژوه استاد تمام دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران نخستین جلسه دپارتمان تئاتر درمانی در واحد هنر برگزار گردید.